Типова навчальна програма (постанова КМУ №229 від 02.03.10) 4 частина

підготовка перепідготовка
В С, С1 С, С1 D, D1
Тема 1. Основи керування транспортним засобом

Посадка водія в транспортний засіб. Ознайомлення із системами керування і сигналізації, контрольно-вимірювальними приладами. Правильне положення рук на рульовому колесі та ніг на педалях

Регулювання сидіння, дзеркал заднього виду, ременів безпеки

Запуск двигуна. Спостереження за показаннями контрольно-вимірювальних приладів

Прийоми керування транспортним засобом

Рушання з місця, рух по прямій з перемиканням передач у висхідному і низхідному порядку. Регулювання швидкості руху. Повороти праворуч, ліворуч, гальмування, зупинка

Повороти керма праворуч, ліворуч двома руками, у тому числі “перехопленням”, правою або лівою рукою, збільшення кількості поворотів керма

Взаємодія систем керування перед початком руху, під час руху на різних передачах з розворотами, поворотами, повільне і термінове гальмування, зупинка. Рух заднім ходом. Розвороти в умовах необмеженого і обмеженого проїзду. Зупинка і стоянка

Тема 2. Керування транспортним
засобом на майданчику

Підготовка до виїзду. Контрольний огляд транспортного засобу

Запуск двигуна, перевірка показань контрольно-вимірювальних приладів

Рушання з місця

Рух з невеликою швидкістю

Рух з перемиканням передач у висхідному і низхідному порядку. Зупинка

Рух заднім ходом прямо, з поворотом та розворотом

Рух з різною швидкістю. Рух по прямій з перемиканням передач. Розгін. Перемикання передач у висхідному і низхідному порядку. Перемикання на нижчу передачу без дотримання послідовності виконання різних видів гальмування (повільне, екстрене, переривчасте)

Рух у різних напрямках. Повороти праворуч, ліворуч. Рух між перешкодами з поворотами праворуч, ліворуч. Рух заднім ходом з використанням різних способів стеження за дорогою (через заднє або бокове вікно, відкриті двері кабіни, за допомогою дзеркал заднього виду). Рух заднім ходом з поворотами праворуч, ліворуч в умовах необмеженого і обмеженого проїзду. Рух заднім ходом вздовж стіни, зупинка. Від’їзд від стіни. Рух заднім ходом вгору

Виїзд на естакаду і з’їзд з неї переднім і заднім ходом. Зупинка під час руху переднім і заднім ходом, під кутом 45°, 90°, між двома транспортними засобами, розташованими на стоянці, узбіччі, перед стоп-лінією, біля визначеного орієнтира, дорожнього знака

Маневрування в умовах обмеженого проїзду. Рух по “колійній дошці” переднім і заднім ходом. Поставлення транспортного засобу на стоянку, в бокс. Рух по “габаритному тунелю” прямо та з поворотом, переднім і заднім ходом

Рух по “вісімці”, “змійкою”, переднім ходом. В’їзд до “габаритного дворика” прямо і з поворотом, маневрування та виїзд з нього. Зупинка під час руху переднім і заднім ходом біля умовного тротуару, між двома транспортними засобами, розташованими на стоянці, узбіччі, перед стоп-лінією, біля визначеного орієнтира, дорожнього знака

Рух на ділянках, де створені небезпечні умови (залізничний переїзд без шлагбаума і з шлагбаумом, перехрестя, зупинка маршрутних транспортних засобів, раптова поява пішохода тощо)

Контрольна перевірка — залік (на майданчику)

Рушання з місця, розгін і перемикання передач у висхідному і низхідному порядку, зупинка

Рух прямо, по “вісімці”, маневрування в умовах обмеженого проїзду, повороти, розвороти, зупинка у визначеному місці

Маневрування заднім ходом, в’їзд у бокс

Проїзд регульованих і нерегульованих перехресть, залізничних переїздів

Тема 3. Керування транспортним засобом на автомобільних дорогах
з низькою інтенсивністю руху

12 (2*)

6 (1*)

3 (1*)

Рух по прямій з дотриманням безпечної дистанції та необхідної швидкості. Зупинка на узбіччі та відновлення руху

Проїзд перехресть прямо, з поворотом праворуч, ліворуч. Рух автомобільними дорогами з обмеженою видимістю, підйомами і спусками. Зупинка і рушання з місця. Рух на мостах, шляхопроводах, у тунелях. Проїзд залізничних переїздів із шлагбаумом і без шлагбаума. Об’їзд, обгін, зустрічний роз’їзд

Прийоми маневрування на автозаправній станції

____________
* Тут і далі — кількість навчальних годин, відведених для проведення занять з практичного керування транспортними засобами категорій В, С, С1, D, D1 на майданчику в темну пору доби.
Керування транспортним засобом у межах населеного пункту. Рух у транспортному потоці. Маневрування під час руху на автомобільній дорозі з багаторядним рухом. Об’їзд, обгін з дотриманням безпечних дистанції та інтервалу. Проїзд пішохідних переходів, зупинок маршрутних транспортних засобів. Зупинка біля тротуару і початок руху. Виїзд з другорядної автомобільної дороги. Зустрічний роз’їзд на вузьких ділянках автомобільної дороги. Проїзд Т-, V-,
X-подібних перехресть прямо, з поворотами праворуч, ліворуч. Проїзд майданів. Рух автомобільною дорогою з трамвайною колією, повороти праворуч, ліворуч і розворот

Подолання перешкод під час руху переднім і заднім ходом поперемінно передніми та задніми колесами на спуску, сідловині із зупинкою у впадині поперемінно передніми та задніми колесами без гальмування, виїзд на “клин” передніми колесами і зупинка на вершині (дві — три секунди)

Тема 4. Керування транспортним засобом на автомобільній дорозі
з високою інтенсивністю руху

8 (2*)

12 (2*)

7 (2*)

Рух у транспортному потоці, з’їзд на другорядну автомобільну дорогу. Виїзд з другорядної автомобільної дороги на головну. Рух на естакадах, закруглених ділянках автомобільної дороги, віражах, підйомах і спусках, мостах, шляхопроводах, у тунелях. Обгін, зустрічний роз’їзд на ділянках звуження автомобільної дороги. Зустрічний роз’їзд на поворотах. Проїзд залізничних переїздів, населених пунктів і зупинок маршрутних транспортних засобів у їх межах

Виїзд на автомобільну дорогу в межах населених пунктів. Зупинка біля тротуару і початок руху. Рух у транспортному потоці. Маневрування, обгін транспортних засобів. Проїзд пішохідних переходів, зупинок маршрутних транспортних засобів. Зупинка біля тротуару. Паркування. Рух автомобільними дорогами з одностороннім рухом. Розвороти на автомобільній дорозі, шляхопроводі, у тунелі. Проїзд складних регульованих і нерегульованих перехресть. Проїзд перехресть у транспортному потоці, повороти праворуч, ліворуч і розвороти на перехресті

Контрольна перевірка — залік

Рух з різною швидкістю, зупинка

Керування транспортним засобом на автомобільній дорозі з низькою та високою інтенсивністю руху

Обгін, об’їзд, зустрічний роз’їзд

Маневрування в умовах обмеженого проїзду

Зупинка і рушання з місця на підйомах

Тема 5. Керування транспортним засобом в особливих умовах

Керування транспортним засобом в умовах бездоріжжя. Виїзд на ґрунтову дорогу. Рух на об’їзних шляхах, зустрічний роз’їзд. Рух на крутих поворотах, підйомах і спусках, засніжених, лісових та інших дорогах

Керування транспортним засобом у темну пору доби. Виїзд на автомобільну дорогу із штучним освітленням та без нього

Користування світловими приладами. Дії водія транспортного засобу в разі засліплення зустрічним світлом фар

Буксирування транспортного засобу. Зчеплення транспортних засобів жорсткою і гнучкою зчіпкою з дотриманням вимог безпеки. Перевірка надійності зчеплення. Буксирування транспортного засобу по прямій, на поворотах, підйомах і спусках. Зупинка біля тротуару (на узбіччі). В’їзд у ворота, відчеплення транспортного засобу

Тема 6. Удосконалення навичок керування транспортним засобом

9 (2*)

Маневрування в умовах обмеженого проїзду, заднім ходом

Складне та екстрене маневрування. Терміновий розгін і гальмування

Маневрування на автомобільній дорозі з інтенсивним рухом. Взаємодія з пішоходами та іншими учасниками дорожнього руху

Маневрування, об’їзд, обгін, зупинка, початок руху

Керування транспортним засобом з причепом, маса якого не перевищує
750 кілограмів

Уміння керуватися дорожніми знаками і розміткою. Прогнозування розвитку дорожньої ситуації, дії водія транспортного засобу щодо її попередження

Прийоми керування транспортним засобом (повільне рушання з місця, терміновий розгін, вибір оптимальної швидкості руху і передачі, прогнозування характеру руху транспортного потоку, використання сили інерції)

Контраварійна підготовка. Розгін, термінове гальмування і маневрування на слизькій ділянці автомобільної дороги

Вимоги до керування транспортним засобом з метою його стабілізації під час заносу малої та середньої амплітуди, критичного, екстреного і ритмічного заносу

Об’їзд перешкоди. Маневрування. Екстрене гальмування

Кількість навчальних годин
Тема 1. Керування автопоїздом
(автомобілем-тягачем з причепом)

Ознайомлення із системами керування, сигналізації та контрольно-вимірювальними приладами. Контрольний огляд технічного стану автопоїзда (автомобіля-тягача з причепом) перед виїздом

Посадка на робоче місце водія, регулювання сидіння, дзеркал заднього виду

Підготовка і запуск двигуна. Рушання з місця, розгін, послідовне перемикання передач у висхідному і низхідному порядку. Заправка пальним. Користування системами керування, допоміжними приладами і устаткованням

Рушання, повільне гальмування, зупинка

Тема 2. Маневрування в умовах обмеженого проїзду

Рух по прямій на різних передачах. Розвороти, зокрема під час руху заднім ходом на вузьких ділянках автомобільної дороги. Рух заднім ходом по прямій з використанням дзеркал заднього виду. Повороти ліворуч, праворуч під час руху заднім ходом по прямій, а також з лівого і правого поворотів під різними кутами

Виїзд на естакаду та з’їзд з неї переднім і заднім ходом. Зупинка автопоїзда (автомобіля-тягача з причепом) під час руху переднім і заднім ходом, під кутом 45°, 90°, між двома транспортними засобами, розташованими на стоянці, узбіччі, перед стоп-лінією, біля визначеного орієнтира, дорожнього знака

Під’їзд до обмежувача руху переднім і заднім ходом. В’їзд у бокс переднім і заднім ходом

Тема 3. Керування автопоїздом (автомобілем-тягачем з причепом) на автомобільних
дорогах з низькою інтенсивністю руху.
Прийоми економічного керування

Виїзд на автомобільну дорогу. Рух у транспортному потоці. Зупинка на узбіччі, біля тротуару (краю проїзної частини). Рушання з місця зупинки чи стоянки, рух по прямій, маневрування, об’їзд, обгін

Проїзд регульованих і нерегульованих перехресть, зупинок марш­рутних транспортних засобів, пішохідних переходів. Виїзд на головну автомобільну дорогу. Розвороти з використанням і без використання заднього ходу. Зустрічний роз’їзд. В’їзд та виїзд з воріт переднім і заднім ходом

Рух на мостах і шляхопроводах, проїзд залізничних переїздів із шлагбаумом і без шлагбаума. Прийоми маневрування на автозаправних станціях

Зупинка на спуску і підйомі. Рушання на підйомі

Прийоми економічного керування (повільне рушання з місця, енергійний розгін, вибір оптимальної швидкості руху і передачі, прогнозування характеру руху транспортного потоку, використання сили інерції)

Контрольна перевірка — залік (на майданчику)

0,5

Рух з різною швидкістю, зупинка

Керування в транспортному потоці з низькою інтенсивністю руху

Зупинка і рушання з місця на підйомі

Тема 4. Керування автопоїздом (автомобілем-тягачем
з причепом) на автомобільній
дорозі з високою інтенсивністю руху

Виїзд на автомобільну дорогу з високою інтенсивністю руху. Рух у транспортному потоці. Маневрування, об’їзд, обгін, зупинка біля тротуару (на узбіччі), на краю проїзної частини

Рушання з місця зупинки чи стоянки. Проїзд зупинок маршрутних транспортних засобів, пішохідних переходів. Рух на автомобільних дорогах з одностороннім і двостороннім рухом з двома, трьома і більше смугами в одному напрямку

Проїзд перехресть з поворотами і розворотами. Розвороти поза перехрестями. В’їзд та виїзд з воріт переднім і заднім ходом

Зустрічний роз’їзд на вузьких ділянках автомобільних доріг, на поворотах

Тема 5. Керування автопоїздом (автомобілем-
тягачем з причепом) у темну пору доби

Виїзд на автомобільну дорогу із штучним освітленням та без нього

Користування світловими приладами. Засліплення водія транспортного засобу зустрічним світлом фар

Рух у транспортному потоці, маневрування, повороти ліворуч, праворуч, розвороти. Вибір необхідної швидкості, безпечних дистанції та інтервалу залежно від різного освітлення дороги. Зустрічний роз’їзд. Проїзд перехресть, залізничних переїздів, пішохідних переходів, під’їзд до зупинок маршрутних транспортних засобів і від’їзд від них

Контрольна перевірка — залік

0,5

Рух з різною швидкістю, зупинка

Рух в транспортному потоці з низькою та високою інтенсивністю руху

Зупинка і рушання з місця на підйомі

Тема 6. Керування автопоїздом
(автомобілем-тягачем з причепом)
у складних дорожніх умовах

Рух на автомобільній дорозі за межами населених пунктів. Проїзд залізничних переїздів, небезпечних поворотів. Рух на крутих спусках і підйомах, зупинка і рушання з місця

Переміщення буксируючого транспортного засобу із слизької ділянки автомобільної дороги, повільне рушання з місця без використання і з використанням підручних засобів (ґрунт, пісок, гілки тощо). Керування автопоїздом (автомобілем-тягачем з причепом) на слизькій ділянці автомобільної дороги. Стабілізація автопоїзда (автомобіля-тягача з причепом) під час заносу. Поривчасте і ступінчасте гальмування на слизькій ділянці автомобільної дороги

Тема 7. Удосконалення навичок керування
автопоїздом (автомобілем-тягачем з причепом)

Маневрування. Розгін, термінове гальмування і маневрування на слизькій ділянці автомобільної дороги. Прийоми керування під час заносу. Удосконалення навичок маневрування в умовах обмеженого проїзду, заднім ходом

Складне і екстрене маневрування. Терміновий розгін і гальмування

Рух і маневрування в транспортному потоці з низькою та високою інтенсивністю руху. Взаємодія з пішоходами та іншими учасниками дорожнього руху

Маневрування, об’їзд, обгін, зупинка, рушання з місця зупинки чи стоянки

Проїзд регульованих і нерегульованих перехресть, залізничних переїздів, зупинок маршрутних транспортних засобів

Прийоми економічного керування автопоїздом (автомобілем-тягачем з причепом) (повільне рушання з місця, енергійний розгін, вибір оптимальної швидкості руху і передачі, прогнозування характеру руху транспортного потоку, використання сили інерції). Контраварійна підготовка

Об’їзд перешкоди. Дії водія транспортного засобу в разі засліплення зустрічним світлом фар, під час заносу автопоїзда (автомобіля-тягача з причепом). Маневрування. Екстрене гальмування. Вимоги до керування автопоїздом (автомобілем-тягачем з причепом) з метою його стабілізації під час заносу малої та середньої амплітуди, критичного, екстреного і ритмічного заносу

Переривчасте і ступінчасте гальмування при різному ступені прилягання коліс до автомобільної дороги

Іспит

_________
Усього

Публiкацiї документа: Офіційний вісник України вiд 15.03.2010 – 2010 р., № 16, стор. 53, стаття 749
Урядовий кур’єр вiд 17.03.2010 – № 49 https://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=229-2010-%EF